The evaluation process in Advanced Artistic Education
DOI:
https://doi.org/10.23824/ase.v0i38.769Downloads
Abstract
Higher Artistic Education has been the subject of a profound review since its integration into the educational system. The LOGSE (1990) promoted for the first time the creation of a higher degree of variable duration with qualifications equivalent to Bachelor and Master’s Degree. The LOE (2006) introduced these teachings in higher education and established that their design would be carried out within the framework of higher education, which implies the obligation to establish quality assurance procedures for higher artistic education. For this, it is necessary to make it clear the situation of these teachings in the current configuration of the educational system and the designation of the institution with competences for the evaluation of centers and programs. After an analysis of the regulations that must be applied to these teachings and the centers that impart them, it is concluded that the Inspectorate of Education becomes a quality factor to guarantee their quality, not only from a normative point of view, but also because of the qualification and professionalization itself of education inspectors.
References
ANECA. (2020). Informe sobre el estado de la evaluación externa de la calidad en las universidades españolas (J. M. Nyssen, Ed.). Madrid: Ministerio de Universidades.
Aranaga, G. (1993). Enseñanzas de régimen especial, antes llamadas enseñanzas especializadas. XII Congreso de Estudios Vascos, Vitoria-Gasteiz, 507-513.
Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AEC) (2009). Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Music. Bilbao: Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning21.pdf
Comisión Europea/EACEA/Eurydice. (2015). El espacio europeo de educación superior en 2015. Informe sobre la implantación del Proceso de Bolonia. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://publications.europa.eu/resource/cellar/91f926b2-6965-4abe-a1be-600903e4df93.0003.01/DOC_1
Conde Antequera, J., & Conde Antequera, Á. F. (2014). Un redoble en el régimen jurídico-administrativo de las enseñanzas superiores de música en España. Revista Andaluza de Administración Pública, 89.
Consejo de Estado. (2009). Dictamen del Consejo de Estado (1409/2009) sobre el Proyecto de Real Decreto por el que se establece la ordenación de las enseñanzas artísticas superiores reguladas por la Ley Orgánica 2/2006.
Embid Irujo, A. (1997). Informe sobre la conveniencia de promulgar una Ley Orgánica Reguladora de la Organización en Régimen de Autonomía de las Enseñanzas Artísticas Superiores en España. Madrid: ACESEA. http://www.acesea.es/www/files/informe1997.pdf
González Ferreras, M. (coord.), Robert Wagenaar (coord.) (2009). Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe la contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Bilbao: Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning12.pdf
Marzal Raga, R. (2010). El régimen jurídico de las enseñanzas musicales. Valencia: Diputación de Valencia.
Matarranz García, M. (2021). El Espacio Europeo de Educación Superior y su sello de calidad. Revista Española de Educación Comparada, 37, 153–173.
Ministerio de Educación y Ciencia (1999). Dictamen de la Conferencia Sectorial de Educación sobre las enseñanzas artísticas. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Pastor Gordero, P. (2012). La música a la universidad: por la integración en la universidad de las enseñanzas artísticas superiores. Eufonía: Didáctica de La Música, 56, 52–69.
Vieites, M. F. (2015). Arte dramático y universidad pública. Hacia una integración necesaria. Profesorado, Revista de Currículum y formación del profesorado, 19 (1), 555-573.
Vieites, M. F. (2016). Las enseñanzas artísticas superiores y el Espacio Europeo de Educación Superior en España. Una lectura crítica. Revista Complutense de Educación, 27 (2), 499-516.
How to Cite
Issue
Section
Published
Keywords:
License
Attribution Share-Alike CC BY-SA
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
A) The authors will retain their copyrights, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows others to re-mix, modify and develop on your work even for commercial purposes, provided they credit you And to license their new works under the same terms.
B) The authors will retain the rights of exploitation of the intellectual property of this work, and especially the rights of reproduction, distribution, transformation in any of its modalities and public communication of said work, which will be simultaneously subject to the License Of recognition of Creative Commons that allows others to re-mix, modify and develop on your work even for commercial purposes, provided they credit you and license your new works under the same terms.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Public License